De ce sa nu faci un task in plus la munca

(Nu există încă evaluări)
de ce sa nu faci taskuri in plus la munca

Nimeni nu vrea sa aiba angajati “pretiosi” care nu para a se deranja sa ajute alti colegi din echipa. Si totusi, este o linie fina intre a fi team player si a te lasa abuzat de un manager care iti pune in carca mai multe sarcini decat apar in fisa postului. Iata, de ce sa nu faci taskuri in plus la munca si de ce sa te simti bine, alegand asta.

Uneori, a arata sefilor tai ca esti dispus sa preiei sarcini in plus este o miscare buna pentru parcursul tau profesional. Insa, daca exista un job description foarte clar in contract, ar fi mai bine pentru toata lumea sa nu lucrezi extra. Iata de ce sa nu faci taskuri ce nu sunt in fisa postului!

De ce sa nu faci taskuri in plus la munca: 3 motive sa spui NU

Te vei lovi de cerinte deloc rezonabile!

Uneori pare ca ti se cere o singura data sa preiei un task mic. In regula, daca se intampla o data si daca trasezi limite clare, poti ajuta si te poti implica. Daca aceste extra task-uri devin un fel de part-time job neremunerat, regandeste-ti prioritatile. Nu este nimic eroic in a adormi la birou. Tot tu vei avea de suferit, pentru ca… ⇃

De ce sa nu faci taskuri in plus la munca: performanta ta va scadea!

Pentru ca atunci cand lucrezi prea mult pentru altii lucrezi mai defectuos si mai putin pentru tine. Iti va scadea performanta, eficienta si productivitatea. Si tu vei plati pretul. Tie ti se va spune ca era cazul sa anunti cand nu mai poti. Si pe buna dreptate: limitele tale sunt la tine. Chiar daca seful tau iti spune ca e mai bine sa preluati voi sarcini in plus, decat sa angajeze pe altcineva.

Fii atent mai ales cand ti se propune sa preiei sarcini ce difera mult de abilitatile tale. Nu doar ca nu te vei perfectiona profesional dar se va reduce performanta in sarcinile tale. Te vei concentra mai greu si vei pierde increderea sefilor tai. Mai bine ramai doar la task-uri din job description!

Va fi multa confuzie si incertitudine

De ce sa nu faci taskuri in plus la munca? Pentru ca se va crea confuzie. De altfel, de aceea si exista job description: ca toata lumea sa isi stie atributiile si sarcinile. Si ca toata lumea sa performeze exceptional la acele task-uri.

Daca sarcinile tale sunt vagi, nedefinite, e mai greu ca munca ta sa fie evaluata. Mai mult, e mai greu ca tu sa prioritizezi. Daca preiei munca in plus, pentru ce vei fi evaluat? Pentru ce este in contract sau pentru ce este extra?

Cum sa refuzi sarcini ce nu sunt in fisa postului

Si pentru ca am vorbit despre de ce sa nu faci taskuri in plus la munca, iata si cateva sfaturi ce te vor ajuta sa impui limite sanatoase. Repetam ca, daca e vorba de o sarcina nesemnificativa, care nu iti bruiaza munca, ar fi bine sa te implici. Insa, daca munca in plus iti cauzeaza probleme, mergi si discuta cu seful tau. Asa “mingea e in terenul lui”. Poate nici nu isi da seama ce volum de munca a adaugat in atributia ta.

O modalitate buna si sanatoasa este sa intrebi daca schimbarea este temporara si daca te pregateste pentru o alta pozitie. Daca este o modalitate permanenta, cere sa ti se faca traininguri si sa se adauge compensatii salariale. Incearca sa impui limite, sa se inteleaga ca sarcinile extra iti afecteaza performanta si evaluarea. Si, daca situatia pare abuziva, mai bine spune nu daca este vorba de extra sarcini din job description.

Spune NU!

De ce sa nu faci taskuri in plus la munca? Pentru ca nu pentru ele esti platit. Pentru toate motivele de mai sus. Si, din pacate, prea des managerii stiu asta. Insa, fiind coplesiti ei insisi si neavand resurse sa ceara mai sus schimbari, angajatii sunt nevoiti sa duca greul. Totusi, cu toata compasiunea si intelegerea ar fi mai bine pentru toata lumea sa stii sa spui NU.

De ce sa faci doar task-urile din fisa postului? Ca sefii tai sa nu profite de tine pentru a da ei bine superiorilor. Foarte des managerii vor sa cheltuiasca cat mai putin din bugete iar angajarile extra sau externalizarea costa. Asa ca se adauga volum de munca tuturor salariatilor. Din pacate, acesta este apanajul unui manager incapabil sa gestioneze situatii dificile. Pentru binele tau pe termen lung spune NU cand ti se propun extra task-uri. Spune ca poti gestiona optim doar sarcinile din job description si ca orice altceva va afecta capacitatea ta de munca iar tu nu doresti asta, pentru binele companiei. Il vei dezarma. Si vei avea si “apararea” in cazul care seful tau este abuziv si vrea sa te pedepseasca.

Foto: Pressfoto / Freepik